pexels-cottonbro-studio-3972125.jpg

Middenbouw

Hier vind je alle lessen geschikt voor de middenbouw.

Focus: Groep 3-4-5

Fotograferen met perspectief

We bespreken klassikaal met de kinderen wat perspectief is en hoe je zulke foto’s kan maken. Daarbij kan je denken aan de talloze vakantiefoto’s waarop toeristen de toren van Pisa proberen recht te zetten. Daarna gaat de ontdekkingsreis in groepjes van start. Na samen veel puzzelen, uitproberen en fotograferen, bekijken we indien mogelijk met elkaar de gemaakte foto’s.

Schermafbeelding 2023-03-17 om 09.59.31.png

Cyanotypie

Cyanotypie is het maken van een afdruk op de ouderwetse manier maar dan zonder donkere kamer. Het is een fotografische techniek in het licht waarbij de kinderen blauw-witte afdrukken maken. Na de uitleg maken de kinderen eerst een ontwerp en dat gaan ze maken en belichten op fotopapier. Daarvoor gebruiken ze allerlei kleine spulletjes zoals blaadjes, veren, letters etc.

Schermafbeelding 2023-03-17 om 10.02.27.png

Fotograferen met een thema

Samen met de kinderen een thema bespreken en uitwerken.Het thema kan van alles zijn dus ook de actuele thema’s die besproken worden in de klas.Het kan bijvoorbeeld gaan over licht en schaduw, een bekende persoon, een fototechniek etc.

pexels-picjumbocom-225227.jpg

Herfstfeest (Muziekinstrumenten maken) Groep 3-4

Ontwerp, teken, plak en knip een nieuw muziekinstrument om samen met de klas een orkestje te vormen voor de verjaardag van Vos. Gebruik de zwart-wit afbeeldingen van dingen die je in het bos vindt als start. Met behulp van afbeeldingen van echte muziekinstrumenten ontwerp je je eigen fantasie instrument.

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Collage, Tekenen en knippen
  • Oliepastel gecombineerd met zwarte contouren (markers)
8.jpg

Theaterboek Groep 1 t/m 8

Je gaat met de klas een boek maken met tekst en beeld, wat je in een zelfgemaakt theatertje gaan voordragen. Per klas, één verhaal.

De klas wordt verdeeld in groepjes.

Per groepje werkt je één ‘bladzijde’ van het verhaal uit.

Technieken/materiaal:

  • 2D/3D
  • Verhaal bedenken onder begeleiding van Illustrator/schrijver Ingrid Friesen
  • Tekenen, viltstift
  • Collage
  • Theater knutselen (hout of karton)
  • Samenwerken
4.jpg

Vreemd! Groep 4 t/m 8

Maak een 2D surrealistisch wezen met behulp van inspiratiekaartjes.

Wat is ‘vervreemding’ en hoe kun je dat toepassen in je ontwerp?

Hoe ziet een Vlinderstoel eruit? Of een Gietervis?

Dit wezen knip je uit en laat je ‘rondlopen’ door onze wereld. Maak met je mobiel of camera foto’s. De oudere kinderen kunnen een serie foto’s maken die een verhaaltje vormen.

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Waterverf (nat in nat, lagen, mengen, nat op droog)
  • Tekenen
  • Fotografie
  • Met markers contouren tekenen
3.jpg

Geen gezicht! Groep 5 t/m 8

Bouw een portret op uit typische herfstspullen, knipsels en kleine voorwerpen. (Thema kan aangepast worden aan bijv. voeding)

Plak het op een zwart plaatje mdf. Deze spullen krijgen door de plek waar ze geplaatst worden, een nieuwe betekenis.

In een tweede les kan dit 3D portret, nagetekend worden met houtskool.

Technieken/materiaal:

  • 2D/3D
  • Portret bouwen met kleine voorwerpen.
  • Natekenen met houtskool
  • Technieken houtskool; Verdoezelen, kneedgummen, donkere en lichte schaduwtonen.
Afbeelding2.jpg

Mondriaan, Kubistisch portret (van figuratief naar Abstract) Groep 5 t/m 8

Je leert dat Mondriaan niet altijd vierkantjes tekende. Zijn eerste werken waren heel realistisch. Langzaam werd zijn werk abstracter. Met je eigen foto als startpunt ga je de helft van je foto ‘vertalen’ naar vierkanten, driehoeken en cirkels. Met een beperkt kleurenpallet kleur je de vlakken van het gezicht en de achtergrond.

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Tekenen
  • Zwarte contouren (markers)
  • Abstraheren
  • Collage
  • Oliepastel (laten oplossen met lampenolie en een doekje)
14.jpg

De Kale Boom (2 lessen) Groep 3-4

Het is lente en de bomen krijgen nieuwe blaadjes. Alleen Beuk niet. Hij voelt zich niet lekker en verliest juist blaadjes.

Je gaat bladeren maken. De eerste les schilderen we A4 papier vol. Je past verschillende schildertechnieken toe. Ik doe er een aantal voor. Belangrijk is dat je experimenteert, mislukken kan niet. Hierdoor ontstaan er mooie structuren. Als het droog is (les 2) ga je blader vormen uit het beschilderde papier knippen. Op een grijze ondergrond, puzzel je je eigen bos. (Één grote boom met de hele klas kan ook)

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Verschillende schildertechnieken; Sponzen, krassen, mengen, tamponeren, stempelen, experimenteren.
  • Collage
  • Knippen/plakken
17.jpg

Tangram Kat (2 lessen) Groep 4-5

Een jongen maakt een kat van tangram. Daarna besluit hij een vriendje voor de kat te maken. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan... De Chinese puzzel tangram bestaat uit zeven stukjes. Met deze stukken kun je honderden figuren maken.

De eerste les schilderen we een aantal A4 papier vellen vol. Je past verschillende schildertechnieken toe. Ik doe er een aantal voor. Belangrijk is dat je experimenteert, mislukken kan niet. Hierdoor ontstaan er mooie structuren. Als het droog is (les 2) knip je hier uit de 7 stukken van de puzzel en maak je je eigen dier.

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Verschillende schildertechnieken; Sponzen, krassen, mengen, tamponeren, stempelen, experimenteren.
  • Collage
  • Knippen/plakken
18.jpg

Cobra-cadabra Groep 4 t/m 8

De Cobra kunstenaars (1948-1951) willen een nieuwe weg inslaan. Zij willen zonder vooropgezet plan met veel fantasie werken. Met de directheid en spontaniteit van een jong kind. Geen goed en fout, enkel nieuwe te ontdekken werelden! Vogels met kattenkoppen, vissen met vleugels…
Je ‘speelt’ met je groepje een teken (doorgeef) spelletje. Uit de schetsen die ontstaan, kies je er één die je verder uitwerkt. Schilder in de primaire kleuren met verf of werk het uit in 3, 4 kleuren oliepastel en maak het schilderachtig met lampenolie en een doekje.

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Tekenen, Ontwerpen
  • Zwarte contouren tekenen met markers
  • Oliepastels en lampenolie en doekje
  • OF plakkaatverf, knippen en op geschilderde ondergrond plakken
20.jpg

Van vlek naar beest Groep 5 t/m 8

Schilder, teken en plak een droomwezen met delen van een dier en van een mens.

Maak eerst op papier een watervlek en laat daar ecoline in lopen. Ik doe een paar technieken voor. Experimenteer met penseel, tissue, water en ecoline.

Kies de vlek waar je al iets in ziet en werk dat verder uit met fineliner, potlood, knipsels. Geef het dier een emotie mee. Is het blij, boos, verdrietig of verliefd. Zorg dat de anderen dit ook kunnen zien.

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Ecoline (nat in nat), krassen met saté prikker, deppen, spatten, …
  • Tekenen met fineliner
  • Emotie verbeelden met symbolen en expressie
22.jpg

IPC - Red de wereld (meerdere lessen) Groep 5-6-7

Plastic soep, ontbossing, smeltende ijskappen en hongersnood. De wereld heeft helden nodig!
In tweetallen ga je een held ontwerpen voor deze problemen. Helden komen in verschillende vormen en maten; Stoere, gespierde helden, grappige (Pipi Langkous) en lieve helden of slimme helden die er heel normaal uitzien zoals Harry Potter.

Welke superkrachten heeft jullie held? En ook belangrijk, wat is zijn of haar naam?

Op een mdf-plaat van 120 bij 60 cm schilder je jouw levensgrote superheld. (Kleinere uitvoering kan natuurlijk ook)

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Acryl of Plakkaatverf
  • Schildertechnieken; spons, mengen, twee kleuren aan je kwast, krassen.
  • Vanuit een schets ontwerp werken
  • In lagen werken
  • Nadenken over kleuren
  • Afwerken met het plakken van kleine voorwerpen op het schilderij.
25.jpg

Een Boom (meerdere lessen) Groep 5-6-7

Diep in de Amazone is een nieuwe boomsoort ontdekt. Was het wel een boom? Zoiets bijzonders heb je nog nooit gezien! Helaas hebben we er geen foto van…

Maak met acryl of plakkaatverf een zeer bijzondere boom. Maak gebruik van vormen, patronen, structuren en kleuren en laat je inspireren door afbeeldingen van bomen en door wat je klasgenoten doen.

Je werkt in tweetallen. Een proces van schets/onderzoek naar uitwerking in verf op een mdf plaat van 120 x 100 cm

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Acryl of Plakkaatverf
  • Schildertechnieken; spons, mengen, twee kleuren aan je kwast, krassen.
  • Vanuit een schets ontwerp werken
  • In lagen werken
  • Nadenken over kleuren
26.jpg

IPC – We zijn wat we eten (Lopend buffet) (2 lessen) Groep 3-4-5

De kinderen gaan afdrukken maken met groente, fruit, pinda’s, pasta en ander eten. Deze vormen geven ze betekenis door er iets bij te verzinnen. De afdrukken worden uitgeknipt en op een leeg tekenvel geplakt. Met potlood schetsen ze er iets bij. Deze lijnen trekken ze over met zwarte stift. Met houtskool brengen ze schaduw en accenten aan.

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Stempelen met verdunde verf
  • Contouren en
  • Schaduw (houtskool)
  • Verdoezelen (zachte overgangen)
  • 3D effect creëren
28.jpg

IPC - Circus (3 lessen) Groep 3-4-5

Dit project bestaat uit 3 lessen van 1 tot 1,5 uur waarvan les 1 en 3 door de leerkracht zelf gegeven worden mbv een uitgebreide lesbrief en les 2 door de vakdocent.

Les 1:
In 5 rondes van 15 minuten ga je aan kleine tekenopdrachten werken waarbij je met verschillende materialen experimenteert.
Les 2:
Bekijk verschillende emoties / uitdrukkingen. Teken een portret van een ongeschminkte clown in potlood. Knip de ogen, wenkbrauwen, neus, en mond uit en schuif ze zo dat er uitdrukking in het gezicht komt. (Blij, verdrietig of boos) Plak het op een ander papier en teken de gezichtsvorm, de oren, haren en nek erbij. Nu ga je met twee materialen naar keuze het gezicht ‘schminken’. Kun je hem nog droeviger, blijer of bozer maken met de schmink?
Les 3:
‘Schmink’ jouw clown met behulp van voorbeelden en je eigen fantasie. Vergroot de uitdrukking in het gezicht door de keuzes van schmink en kleur. Gebruik hiervoor minimaal 2 verschillende materialen.

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Houtskool
  • Waterverf
  • Plakkaatverf
  • Knippen en plakken
  • Oliepastel (vetkrijt)
29.jpg

Geluksvogels (2-3 lessen) Groep 1 t/m 8

Wat is geluk voor jou?

Geïnspireerd door het boek van Leo Bormans, ‘Geluk voor kinderen’, waar tien verhalen instaan voor meer geluk in je leven. Elk verhaal heeft een ander thema. Denk aan; Geven (en ontvangen), Mezelf zijn, Relaties, Uitproberen …

Gebruik voorbeelden van bestaande vogels en creëer met je fantasie je eigen fantasie, geluksvogel.

De eerste les maken we veerstructuren met diverse materialen. De tweede les tekenen ze hun vogel en gebruiken de materiaalonderzoeken als knipvellen. De derde les leer ik ze schaduw en accenten met houtskool te maken zodat de vogel bijna echt van zijn blad vliegt!

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Plakkaatverf
  • Kleurpotlood
  • Wasco / oliepastel
  • Fineliner
  • Houtskool
  • Collage techniek
32.jpg

IPC - Jong en Oud (2 -3 lessen) Groep 5-6

Teken een jong en oud (zelf)portret met de juiste verhoudingen op de weerzijden van een tekenvel met oliepastel. Kies kleuren die je bij jong en oud vindt passen en teken alleen de lijnen. Scheur de tekening in 5 tot 6 stukken. Laat je inspireren door de portretten van Picasso en componeer je eigen portret met oude en jonge details door elkaar heen op een nieuw tekenvel. Plak het vast en werk het verder uit met oliepastel en/of waterverf. Zorg dat daarbij het contrast van oud en jong in de kleurkeuze terug te zien is.

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Wasco / Oliepastel
  • Aquarel (waterverf)
  • Collage techniek
127234858_2117451441720625_2709914878852925239_n.jpg

IPC – Gebouwen Groep 3-4

Bouwen als Hundertwasser (2-3 lessen)

‘Bouw’ je eigen gebouwen op papier, in de stijl van Hundertwasser.

Combineer geometrische vormen met elkaar en bouw zo je eigen (fantasie) gebouw. Vul de achtergrond (restruimte) met een landschap van lijnen, zoals Hundertwasser dat ook doet.
Typische Hundertwasser begrippen komen langs zoals: Boomhuurder, Raamrecht en zijn torentjes en zuilen.

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Marker, zwart
  • Aquarel (waterverf)
  • Oliepastel
36.jpg

Thema Lente ‘Ingezoemd’ Groep 5 t/m 8

Bloemen zoals Georgia O’Keeffe (1 les)

Wat ziet een bij die op een bloemblad zit?

Kunstenares Georgia O’Keeffe schilderde bloemen alsof ze dat bijtje was. Van heel dichtbij en enorm groot. Wij gaan in haar stijl bloemen tekenen. En is het eigenlijk nog wel een bloem van zo heel dichtbij?

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Inzoomen, uitvergroten
  • Oliepastel en (lampen)olie
  • Schildertape
  • Papier 160 grams
  • Voorbeelden bloemen
  • Karton met uitsnede
37.jpg

Vang een dier op papier! (1 of 2 lessen) Groep 4 t/m 8

De tafel bezaaid met foto’s van dieren. Hoe teken je zo’n dier nou na? Ik leer je de grote vormen zien en schetsen. Vanuit daar ga je steeds meer in detail. Geef met potlood verschillende grijswaarden aan.

De tweede helft van de les gaan we weer natekenen maar nu heel anders.
1. Teken alles in 1 lijn, haal je stift NIET van het papier.
2. Kijk NIET naar je papier, alleen naar het dierenplaatje en teken het zo na in 1 lange lijn.

Dit levert de mooiste ‘Picasso’s’ op.
Je staat er versteld van hoe spontaan en humoristisch de diertekeningen zijn wanneer je niet mag kijken naar wat je doet.

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Potlood
  • Tekenpapier
  • Oliepastel of waterverf
  • Zwarte markers
38.jpg

IPC – Tijddetectives Groep 3-4

Kijken als Miró (2 lessen)

De kinderen hebben een tijdcapsule gemaakt met persoonlijke spulletjes. In de beeldende les maken we er een 2D vertaling van, geïnspireerd door Joan Miró.

Hoe kun je de spullen in je tijdcapsule als (abstracte) vorm weergeven? Verbind deze vormen met lijnen. Zorg dat er een goede verdeling op het papier is zodat je als een detective over het papier kan dwalen en steeds iets nieuws ontdekt.

Zet de primaire kleuren naast elkaar zodat je een kleur tegen kleurcontrast krijgt.

Technieken/materiaal:

  • 2D
  • Pastelkrijt (ondergrond)
  • A3 papier 160 grams
  • Gekleurd papier (rood, geel, groen, blauw, zwart)
  • Zwart krijt (oliepastel)
  • Lijmstift
  • Schaar
  • Potlood
39.jpg

IPC - Mad Hatter (Alice in Wonderland)

De kinderen gaan hoeden maken van karton en stof.

328562010_725296912314849_7795316803088733225_n.jpg

IPC - T-shirt voorzien van patronen | Maak je eigen kledinglogo

Stempelen met diverse materialen, gutsen (onder andere in aardappels, dit kunnen ook goedkope gummen zijn (sommige scholen willen niet met eten als verbruiksmateriaal werken), ontwerpen, monodruk.

325589792_1285329058690554_4731331465397465004_n.jpg

IPC - Selfie in de tijd van de keizer (sprookje ‘De kleren van de keizer’)

Foto van je hoofd en daaraan een middeleeuwse klederdracht tekenen.

324089427_695628138902286_4735508073274330965_n.jpg

IPC - Auto op windenergie

Zelfrijdende auto maken met o.a. een wasknijper ballon en een rietje.

IPC - Mondriaan ontwerpt een auto

Auto ontwerpen met een lakje in de stijl van Piet Mondriaans ‘Who’s afraid of red, yellow and blue’; achtergrond erbij maken met een andere techniek.

327974311_736310387823185_2000943257828991811_n.jpg

IPC - Praalwagens

Praalwagens ontwerpen en maken van kosteloos materiaal.

336369730_724892972415966_6850062100850776580_n.jpg

Cobra

Fantasiefiguur maken, ontwerp maken met 2-3 personen, individueel uitwerken met oliepastels en zwarte watervaste markers of klei.

IMG-3539.jpg

IPC - Inzoomen, abstract werken

Abstract werken door te kijken door een kadertje, schetsen met houtskool, uitwerken met oliepastels en olie.
Inspiratie: Kunstenares Georgia O’Keeffe

1677607042601.jpeg

IPC - Invasie van dino’s in ons dorp/stad

De kinderen gaan tekenen en maken een collage.

1669728691029.jpeg

IPC - De rode dino van

Boetseren van een dinosaurus.

Picasso portret

Groepswerk (ontwerp) & individuele uitwerking met oliepastels of acrylverf.

1675794130371.jpeg

Nana

Ijzerdraad, papier mache, sculptuur maken van een nana.

Beestenboel

Monodruk met rollers, plexiglasplaatje en verf, vormen van knippen tot een beestenboel, achtergrond maken met andere schilderstechniek.

1674630406947.jpeg

Kleimonster

Boetseren uit 1 stuk, duimpotje, chamotteklei en acrylverf.

334721134_1635824570223763_1937232328243277589_n.jpg

IPC - Aardlagen

Drie technieken (ecoline, stempelen met gouache, oliepastels), scheuren, aardlagen plakken.

1677591297363.jpeg

IPC - Weven

Weven met papier, weven met stof en wol.

Modeltekenen in de stijl van Keith Haring

Jezelf laten omtrekken op een groot papier en in de stijl van Keith Haring uitwerken met verf.

Keith_Haring_We_Are_The_Youth-cropped.jpg

Een sculptuur van karton

Verbindingen maken met karton.

336369730_724892972415966_6850062100850776580_n.jpg

Waarnemen & stilleven

Tweetallen: raadspel, de een omschrijft de ander wat hij/zij verborgen heeft en de ander tekent dat. Na een paar keer gewisseld te hebben, maken de tweetallen een stilleven van de voorwerpen en ieder aan een kant van de opstelling tekent het stilleven na (houtskool)