Vier jaar gelden startten 775 scholen in Brabant met het programma CmK3, om kunst en cultuur een vast onderdeel te maken van het lesprogramma. Wat is er gerealiseerd? Welke duurzame projecten zijn ontstaan?
Succesverhalen en onderzoek
In een digitale kaart van Brabant delen intermediairs hun succesverhalen. Ontdek een bijzondere samenwerking in Sint-Michielsgestel of lees over een stevige impuls voor beeldend onderwijs in Heeze-Leende.
Ook voerde Kunstloc een onderzoek uit. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat ruim de helft van de scholen veel draagvlak voor cultuureducatie binnen het team ervaart. Dit aandeel ligt iets hoger dan in de eerdere meting in 2022 (49%).
CmK4
De komende jaren bouwen we verder op wat er is bereikt. Kunst en cultuur geeft leerlingen de ruimte om te groeien en bevordert een brede blik naar de wereld. Daarom zetten we onze reis voort in de vierde periode CmK.
Muzelinck: motor achter cultuureducatie
Als centrum voor de kunsten speelt Muzelinck een centrale rol in het begeleiden van scholen die deelnemen aan de CmK4-regeling. Muzelinck fungeert als bruggenbouwer tussen cultuurprofessionals en het onderwijs. Dit maakt het mogelijk om een breed scala aan kunstvormen toegankelijk te maken voor leerlingen.
Ook reeds bestaande programma’s, zoals OKVO (Osse Kunstinstellingen Voor het Onderwijs), hebben bewezen hoe krachtig samenwerking kan zijn. Dankzij partners zoals theater De Lievekamp, Museum Jan Cunen, Stadsarchief, Groene Engel, Bibliotheek Oss en Muzelinck konden basisscholen in Oss jaarlijks genieten van een inspirerend kunstprogramma.