Klaar voor de start… AF! De afgelopen weken schoot schooljaar 2025-2026 – het eerste volle schooljaar CmK4 – uit de startblokken. Met hernieuwde energie bouwen we verder op alles wat we in eerdere CmK-periodes in gang hebben gezet. Curriculumvernieuwing, professionalisering en toegang tot cultuur blijven speerpunten, met nu nog meer aandacht voor… borging. Een woord dat we inmiddels allemaal al (meermaals) hebben kunnen afstrepen bij de vaagtaal-bingo.
Wat het precies betekent? Je kunt er hele gesprekken over voeren (en dat hebben we ook gedaan, geloof me), maar een eenduidig antwoord is nog niet gevonden. Misschien is dat juist de kracht ervan: dat borging er op allerlei manieren uit kan zien.
Maar dát het belangrijk is, daarover lijkt iedereen het eens. Of er nu linksom of rechtsom geborgd wordt, een sterke cultuurcoördinator op iedere school is sowieso essentieel. Voor aspirant-cultuurcoördinatoren die hun eigen weg willen vinden in de jungle van visie, ambities, eigenaarschap, draagvlak en borging, zijn er de ICC-cursus PO, training cultuurcoördinator VO en (dit jaar voor het eerst!) training cultuurcoördinator mbo. Deze cursussen helpen je om een koers te bepalen en je eigen (tover)kracht te vinden als cultuurcoördinator.