CENTRUM VOOR DE KUNSTEN | BERNHEZE | CUIJK | OSS
Kunstvakdocenten om de werkdruk te verlichten?

Kunstvakdocenten om de werkdruk te verlichten?

Leraren in het primair onderwijs ervaren regelmatig te hoge werkdruk. Om de werkdruk te verminderen, stelt het kabinet structureel geld beschikbaar. Met dit geld kunnen scholen maatregelen nemen, zodat leraren in het primair onderwijs echt verschil in de klas merken. Op basisschool Emmaus in Heesch en basisschool de Evenaar in Oss zijn op dit moment kunstvakdocenten beeldend en muziek aan het werk om de werkdruk te verlagen. Voor deze scholen een hele bewuste keuze om dit te doen. Op deze manier krijgt cultuureducatie een vaste plek in het curriculum of het zorgt voor een flinke verdiepingsslag van de CMK- en Muziekimpuls-regeling. Een keuze die naast verlaging van de werkdruk onder andere experiment, onderzoek, procesmatig werken, creativiteit, reflectie en talentontwikkeling mogelijk maakt.

Korte impressie van Maartje Welvaarts (kunstvakdocent beeldend) op basisschool Emmaus;

‘Het is fantastisch dat de docenten door middel van deze regeling minder last hebben van hoge werkdruk. Twee vliegen in één klap als je het mij vraagt, want ik merk dat het gros van de leerlingen zich echt verheugt op het uur kunstzinnige vorming. Even uit de klas en naar een atelier waar ze vrij en veilig kunnen experimenteren en kennis maken met verschillende stijlen, disciplines en kunstenaars. Tijdens mijn lessen ligt de aandacht minder op het eindresultaat en meer op het proces. Ik merk dat kinderen vaak bang zijn om ergens aan te beginnen, omdat ze dan misschien wel een fout kunnen maken. In mijn lessen staat centraal dat fouten maken niet erg is en dat kunst voor iedereen anders is. Jij kunt je kunstwerk mislukt vinden, maar een klasgenoot kan er misschien van alles in zien! En andersom. Proberen is leren. Nu de weken voorbijvliegen merk ik dat de kinderen steeds meer gaan durven. Als een kind onzeker wordt tijdens het tekenen dan helpen andere kinderen hem of haar door te zeggen dat er geen fouten bestaan in de kunst.’

‘Jij bent de kunstenaar en niemand anders’

De regeling kan heel veel mogelijk maken op het gebied van cultuureducatie. Neem gerust contact op met je intermediair om te bespreken wat deze keuze voor jouw school kan betekenen.